МАЯ ВЁСКА “ЗА ПОЛЬСКІМ ЧАСАМ”
Вялікія Чучавічы ў архіўных крыніцах і ўспамінах старажылаў
У перыяд Польшчы была створана Чучавіцкая гміна. Адміністрацыйны будынак органа дзяржаўнай улады знаходзіўся на сучаснай вул. Леніна. Войтам быў прызначаны паляк Адольф Румінскі. У кіраванне гміны ўваходзілі солтусы: Сцяпан Паўлавіч Грыцкевіч, Міхаіл Яфімавіч Гаргун, Сцяпан Іванавіч Гаргун. Пісарам быў Васіль Сасукевіч. У 1929 г. у вёсцы пражывала 1320 чалавек.
Мікалай Мікітавіч Макаед, 1923 г. н.:
Улетку ў вёсцы вызначаўся лепшы гаспадар. Аднойчы прызнаная пераможцай Сцепаніда Лявонаўна Ліхтар атрымала ўзнагароду: па 5 злотых за лепшых хатніх жывёл – свінню і барана.
У прыватнай бальніцы хворых прымаў доктар Гарэвой. Лячэнне было платнае, карысталіся ім нямногія. Наведвалі ўрача палякі і яўрэі. Бяднейшыя людзі лячыліся самі. У аптэцы можна было набыць лекі – тут працавала Надзея Панчына. Пазней адкрылі амбулаторыю, адкуль медыкі прыходзілі правяраць вучняў. У канцы 30-х гадоў пабудавалі лазню, якую наведвалі палякі і заможныя сяляне. У цырульні аказваў паслугі мясцовы жыхар Іван Жыбрук.
У школе выкладалі матэматыку, геаграфію, фізіку, польскую мову і літаратуру, гісторыю польскай дзяржавы, спевы, працу. У пятніцу або суботу ў школу прыходзілі свяшчэннік і равін. Дзяцей падзялялі на групы па веравызнанню. Праваслаўных вучылі запаветам Бібліі, а іудзеяў – Торы.
Асаблівую ўвагу звярталі на выхаваўчую работу з дзецьмі ў малодшых класах. Наладжваліся розныя мерапрыемствы з удзелам школьнікаў. Арганізоўваліся паездкі лепшых вучняў у Варшаву. Бясплатна школа магла адправіць аднаго-двух чалавек. Астатнім трэба было плаціць. Кошт паездкі быў нятанным для сялянскай сям’і, ездзілі нямногія. Іншы раз дзяцей не адпускалі самі бацькі – баяліся. Асноўная частка вучняў не магла вучыцца далей: трэба было наймаць платных рэпетытараў, а пасля – плаціць за навучанне.
Захаваліся некаторыя імёны, прозвішчы, а, можа, і мянушкі яўрэяў, якія жылі ў нашай вёсцы: Майсей, Мураўчык, Аўраміско, Лейба, Тайба, сёстры Рохля і Сара. Сем’і былі дастаткова забяспечанымі. Яўрэі закупалі ў сялян свіней і курэй, малако, з якога абавязкова бралі пробу. За 10-20 літраў плацілі ад 1 да 3 злотых. Некаторыя шылі адзенне (у асноўным – лёгкае летняе), якое прадавалі на мясцовым рынку-кірмашы, што знаходзіўся каля праваслаўнай царквы. У суботу не працавалі. Калі ў гэты дзень патрэбна было зрабіць нейкую работу, наймалі сялян за грошы. Малітоўныя зборы праводзілі ў хаце равіна.
–Яўрэі куплялі агародніну, лён, жывёлу. Яны не хацелі пасвіць свіней, наймалі сялян. Мелі прыгожыя, прывабныя дамы. На магазінах абавязкова былі нейкія шыльды. Часта ў вёску прыязджалі цыганы. Памятаю, завялі маленькае парася, якое ўсюды за імі хадзіла. Калі прыехалі праз год, гэта ўжо была вялікая свіння, але ўсё роўна хадзіла за імі…
Асноўныя падаткі, якія плаціла насельніцтва, – страхоўка маёмасці і “шарварка” – адлічэнні на будаўніцтва дарог, мастоў і іншых пабудоў. Былі і другарадныя плацяжы. Для развіцця невялікіх прадпрыемстваў існаваў шэраг льгот. Вяскоўцы не мелі права вырошчваць тытунь і вырабляць гарэлачныя напоі. На гэтыя рэчы была дзяржаўная манаполія. Крамы, якія гандлявалі гэтымі таварамі, называлі “манаполькамі”. Крамы былі дзяржаўныя і прыватныя. Дзяржаўны магазін размяшчаўся ў памяшканні “рэмізіі”. Старажылы запомнілі прадстаўнікоў розных нацыянальнасцей – прыватных уладальнікаў магазінаў, якія размяшчаліся пераважна на сучаснай вул. Леніна: Мураўчык, пасля Бранд – магазін змешаных тавараў; Шэвель і Іцка – магазін “Гаспадарчыя тавары”, каля царквы; Шут і Былінка – магазін “Бакалея”; Левандоўскі – яго магазін быў там, дзе знаходзілася былая пошта; Перагуд-Пагажэльскі – закупаў свіней, гандляваў мясам, вырабляў каўбасы. Меў паравы млын (знаходзіўся па сучаснай вул. Школьная), малоў збожжа; Землянік – магазін мяса і каўбасных вырабаў знаходзіўся на месцы сучаснага аўтобуснага прыпынку па вул. Савецкай; Гушчэня Іван Матвеевіч – магазін гаспадарча-прамысловых тавараў, якія закупаў у Клецку і Пінску, знаходзіўся ва ўрочышчы Гаргуны; Дыгіеў Барыс (асецін) – прадаваў муку і крупу для жывёл; Харлам – меў пякарню.
На скрыжаванні сучасных вуліц Леніна і Савецкая размяшчалася дзяржаўная малачарня. Сяляне здавалі лішкі малака сюды ці, як ужо адзначалася, яўрэям. Па заказу фірмы “Aгахель” у нашай вёсцы нарыхтоўвалі лес, які адпраўлялі на пераапрацоўку ў Мікашэвічы.
Фірма “Aгахель” запрашала ў свой маёнтак паляўнічых, указваючы, што ў чучавіцкіх лясах, бліжэй да ракі Лань, кожную зіму налічвалася каля 10 мядзведжых бярлог. Тут вадзіліся рысі, кабаны, лісы, касулі, бабры, цецярукі, а таксама ў вялікай колькасці – качкі. Бядой раёна і вёскі былі ваўкі, якіх шмат развялося пасля Першай сусветнай вайны. У справаздачы Лунінецкага старасты Ягадзінскага адзначалася, што у 1928 г. урон ад іх толькі ў Чучавіцкай акрузе склаў 100000 злотых.
Васіль Іванавіч Гушчэня, 1928 г.н.:
Мужчыны зараблялі грошы на сплаве лесу па маршруце Заазёрская канава – Лань – Мікашэвічы. За дзень – 10 злотых. Калі камусьці шанцавала ўладкавацца на дзяржаўнае прадпрыемства ці работу, то сельскай гаспадаркай ён амаль не займаўся, але гэта было вялікай рэдкасцю.
Спасибо большое за вашу статью. Меня очень интересует история с. Большие Чучевичи, так как моя мама из этого села, а сама я родилась уже в Крыму.И хоть я бывала в Белоруссии всего несколько раз, но мне хочется знать как можно больше о родине моей мамы, хотелось бы узнать о своих прародителях. У моей мамы в девичестве фамилия Гаргун, моего деда звали Николай Захарович Гаргун, а бабушку Евдокия Степановна Гаргун.
Ещё раз огромное спасибо за Вашу работу!